Проблема з громадським транспортом у Херсоні триває вже не один рік. Ще у листопаді 2018 року розпочалася співпраця міської влади і Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР) у рамках інвестиційного проєкту “Поліпшення інфраструктури громадського транспорту міста Херсона шляхом закупівлі нових тролейбусів та супутнього ремонтного обладнання, ремонту та модернізації тролейбусної контактної мережі” щодо отримання кредиту в розмірі 10 мільйонів євро на придбання 50 нових тролейбусів.Херсон подолав майже всі необхідні складні процедури для того, щоб отримати цей кредит. Ще у жовтні 2019 року МКП “Херсонелектротранс” підписало кредитний договір з ЄБРР, також міська рада отримала погодження від Міністерства фінансів України та Антимонопольного комітету на подальшу реалізацію проєкту. А 27 серпня 2020 року на електронній платформі закупівель ЄБРР – Client E-Procurement Portal (ECEPP) було оголошено тендер на закупку тролейбусів, супутнього обладнання та запасних частин, але остаточного переможця так і не оголосили. Детальніше про тендер читайте у статті: “Мовчання навколо тролейбусів. Що відбувається з кредитом від ЄБРР для Херсона?”.
І ось 30 травня міський голова Херсона Ігор Колихаєв на своїй сторінці у Фейсбуці написав пост про майбутнє громадського транспорту Херсона. Обговорення викликала заява про те, що його не влаштовують умови договору, який Херсон уклав з ЄБРР.
Які саме аргументи навів міський голова та чи відповідають вони дійсності – читайте у матеріалі.
ТЕЗА 1: “Мені не подобаються умови цього договору (ред.- з ЄБРР), і заради пари десятків нових тролейбусів я не зажену місто в кабалу … Голос цифр в цьому питанні голосніший, ніж шум обурення”.
ВЕРДИКТ: МАНІПУЛЯЦІЯ
Ігор Колихаєв не надав у пості жодних уточнень, хоча б абстрактних, про те, які саме умови договору йому не подобаються. Так само, як і не наводить жодних цифр, на яких наголошує.
Відомо, що МКП “Херсонелектротрансу” надається кредит 10 млн євро на 13 років під 5,75% річних + ставка EURIBOR, яка на сьогодні складає 0,05%. Перші три роки Херсон не сплачуватиме тіло кредиту. Також треба оплатити 225 тис. євро додаткових платежів. Кредит надається без застави, під гарантії міської ради.
З цікавого, на сайті міської ради є інформація, що, за попередніми підрахунками, в результаті кожному херсонцю доведеться виплачувати близько 28 копійок на місяць.
До того ж міський голова не може приймати рішення про зміну, або припинення співпраці з ЄБРР самостійно, це питання має виноситися на розгляд сесії міської ради.
ТЕЗА 2: “… нові тролейбуси – тільки вершина айсберга, тому що ця покупка потягне за собою заміну ВСІХ електроліній, стовпів і інших супутніх елементів. І все це ляже на бюджет міста”.
ВЕРДИКТ: МАНІПУЛЯЦІЯ/ПЕРЕБІЛЬШЕННЯ
Ця теза не відповідає дійсності повною мірою.
Окрім кредиту, Херсон отримає грант 1,5 млн євро на модернізацію тролейбусної інфраструктури і розширення контактної мережі, а саме – реконструкцію тягових підстанцій, розширення контактної мережі в мікрорайонах Таврійський та Корабел, тощо. Фінансування гранту здійснюється коштом Європейського Союзу.
Але дійсно, місту доведеться виділити частину власних коштів для співфінансування розвитку тролейбусної інфраструктури, за договором внесок міста становить 1 млн євро протягом двох років.
Також Херсон отримав грант 460 тис. євро на оплату консультантів у рамках реалізації проєкту та грант на 150 тис. євро на розробку плану сталої міської мобільності.
ТЕЗА 3: “Якщо постачальники та банк погодяться НА НАШІ умови договору, ми продовжимо співпрацю ”.
ВЕРДИКТ: МАНІПУЛЯЦІЯ
Не зрозуміло, що змусило Ігоря Колихаєва так кардинально змінити свою думку стосовно співпраці з ЄБРР, адже 21 грудня 2020 року він власноруч підписав договір гарантії, у рамках якого Херсонська міська рада надає ЄБРР гарантії реалізації Херсонського тролейбусного проєкту та повернення кредитних коштів. Умови договору з того часу ніяк не змінилися.
Тоді ж і була підписана грантова угода, в рамках якої ЄБРР надає Херсону грант 1,5 млн євро на реконструкцію контактної мережі та тягових підстанцій.
Увечері наступного дня під натиском коментарів від громади міський голова додав уточнення до свого посту і написав у коментарях: “Я не говорив про те, що договір про покупку буде розірвано…Ми прорахували всі можливі варіанти придбання нових машин громадського транспорту і хочемо спробувати закупити електробуси замість тролейбусів. Про це і йшла мова, коли я повідомив про наші умови/бажання. Якщо банк нам відмовить у цьому, ми продовжимо переговори про тролейбуси”.
Чому мер одразу чітко не написав своє бачення співпраці з ЄБРР, а обійшовся гучними фразами без будь-яких уточнень, викликавши цим ще більше питань і обурення у громадськості – не зрозуміло.
Додамо, що у 2019 році в місті вже обговорювали питання про те, що краще купувати електробуси замість тролейбусів, тоді ми перевіряли твердження, які наводили чиновники на користь електробусів – у статті: “Електробуси проти тролейбусів: що краще для Херсона?”
Джерело: Вгору