Закликаємо херсонців допомогти попередити потенційний зрив купівлі тролейбусів за кошти ЄБРР, щоб не допустити подальшого загострення проблем та ескалації конфліктів у галузі міських громадських перевезень.
Від п’яти депутатів Херсонської міської ради залежить чи з’являться в Херсоні півсотні нових тролейбусів.
Завдяки кільком депутатам міської ради, що «утрималися» та «відлучилися», Херсон може залишитися без п’ятдесяти нових тролейбусів. Останні повинні бути закуплені в кінці цього року в рамках кредиту від Європейського банку реконструкції та розвитку.
Кінець минулого року запам’ятався в Херсоні декількома страйками від маршрутників і активними протестами від городян. У підсумку, місцева влада підвищила вартість проїзду в автотранспорті до 6 гривень і почала шукати варіанти позбутися монополії перевізників. Одним з них стала закупівля 50 нових тролейбусів за рахунок кредитних грошей.
Херсон – дванадцяте місто України, яке хоче за допомогою кредиту від ЄБРР вирішити проблему з громадським транспортом. На сьогодні з ЄБРР співпрацюють: Дніпро, Одеса, Львів, Харків, Житомир, Кропивницький, Миколаїв, Маріуполь, Чернігів, Кременчук, Івано-Франківськ.
Цікавий факт: Чернівці, які прийняли рішення не співпрацювати з ЄБРР, аргументуючи, що не хочуть потрапляти в довгострокові кредитні зобов’язання, виявилися в центрі корупційного скандалу, пов’язаного з тим, що почали процес закупівлі 10 тролейбусів 1997 року випуску за завищеною ціною.
Кредит у розмірі 10 мільйонів євро може отримати комунальне підприємство «Херсонелектротранс» на оновлення рухомого складу, а також грант в розмірі 1,5 мільйонів євро на заміну контактної мережі трьох маршрутів (4, 11,12) і модернізацію семи тягових підстанцій.
З Європейським банком реконструкції та розвитку було підписано попередні угоди, в місто запрошені представники міжнародної аудиторсько-консалтингової компаніъ Ernst & Young для аудиту КП і складання фінансового плану для «Херсонелектротрансу» на майбутнє.
В результаті аудиту, проведеного компанією в комунальному підприємстві, були виявлені чималі борги – тіло боргу 5,3 млн грн за невиплату ПДФО і плюс штрафи з пенями, а це ще 4,2 мільйона. Такі великі фінансові зобов’язання стали серйозною перешкодою для подальшої роботи з ЄБРР, так як банк повинен бути впевнений (і буде це ретельно контролювати), що отримані Херсоном гроші підуть саме на покупку тролейбусів, а не на виплату зарплати працівникам, оплату електроенергії або погашення боргів. Грубо кажучи, «освоїти» гроші Європейського банку «наліво» неможливо.
Важливо розуміти, що співпраця з європейськими банками виключає шанс корупційної складової. ЄБРР прописує вимоги до всіх учасників проекту (підприємству, яке отримує кредит, постачальникам, підрядникам, субпідрядникам, концесіонерам, консультантам та ін.). Існує окрема кваліфікація заборонених дій, таких як «змова», «обструкційні дії», «нецільове використання грошей банку», «шахрайство» та ін. Будь-який факт заборонених дій призводить не просто до припинення проекту, але й до того, що всі учасники проекту отримують «чорну мітку», яка в подальшому закриває можливість для співпраці зі світовими банками, інвесторами та фондами.
9,5 мільйонів гривень – сума для Херсона не маленька. Тому на сьогодні, разом із ЕБРР був відпрацьований варіант поетапної реструктуризації боргу протягом 2-х років і розроблено відповідний проект рішення сесії – внесення зміни до програми з розвитку транспорту в Херсоні:
– Ніхто не говорить про те, що нам зараз потрібно виділити з бюджету 10 мільйонів, – пояснює радник міського голови, Артур Мадатян. – Ми говоримо тільки про внесення змін до програми. Але сьогодні це рішення прийняти необхідно, тому що без нього ми ставимо під загрозу підготовку фінансової моделі і проекту кредитної угоди для отримання кредитних і грантових грошей. Хочу акцентувати увагу, що проект кредитної угоди ми будемо обговорювати з громадськістю та депутатами. Спільно з експертами ЄБРР ми дамо відповіді на всі питання: % ставка, графіки виплат, прогноз збільшення прибутку комунального підприємства та ін.
Однак, під час п’ятничної сесії 14 червня, депутати міської ради не підтримали зміни в програму. Необхідно було мінімум 28 голосів з 40 зареєстрованих депутатів. «За» проголосували 23, «проти» проголосували 0, «утримався» один і «не голосували» 13.
Депутати просто нічого не натискали, хоча при цьому перебували в залі. За словами деяких з них, гроші на погашення боргів для «Херсонелектротрансу» вони виділяють не в перший раз, однак при нинішньому директорові все вони «йдуть» в нікуди.
Директор тролейбусного комунального підприємства Єгор Устинов – одночасно депутат міської ради. Він також «утримався» від внесення змін до програми, так як в цей момент вийшов із залу. Хоча пропонував повернутися до цього питання пізніше, коли повернувся до сесійної зали:
– Мер запропонував поставити всі питання, до яких є пропозиція повернутися, в кінці сесії, -розповідає Устинов. – В тому числі мою пропозицію повернутися до розгляду цього питання (зміни в програму – ред).
При цьому, спрогнозувати результати голосування Устинов не взявся, хоча пояснювати депутатам важливість голосування за зміни в програму буде.
У підсумку, вже в цю п’ятницю, на продовженні сесії міської ради, Херсон знову опиниться на роздоріжжі – або підтримати закупівлю комунального транспорту, або відправитися в обійми малоконтрольованих приватних перевізників. При другому випадку розраховувати на подальшу співпрацю з міжнародними інституціями навряд чи доведеться. Адже робота (або її зрив) з ЄБРР зазвичай показовий маркер для інвесторів і фондів, які таким чином оцінюють ризики і можливості подальшої співпраці.
Автор матеріалу: Дмитро Багненко, Вгору, “П’ять депутатів для п’ятдесяти нових тролейбусів (5=50)”
Кончено нужно