Якою буде інтелектуальна транспортна система в Херсоні?

Як будемо платити за проїзд і контролювати перевізників – обговорювали сьогодні на другій зустрічі Робочої групи з транспорту.

Нагадаємо, минулого тижня в Херсоні розпочала свою діяльність спеціальна Робоча група з транспорту, яка займається питаннями впровадження в нашому місті єдиної інтелектуальної транспортної системи. Остання включає в себе автоматичні системи обліку оплати проїзду (куди входить, в тому числі, електронний квиток) і диспетчерського управління.

Як будемо платити?

Автоматична система оплати проїзду – це цілий комплекс змін, які планують впровадити для спрощення роботи перевізникам і поліпшення якості обслуговування для пасажирів. По-перше, херсонці зможуть вибирати, як сплачувати за проїзд: буде це разовий паперовий квиток, транспортна карта, банківська карта з безконтактним інтерфейсом, персоніфікована банківська карта або небанківська безконтактна карта з транспортним додатком. Одноразові квитки можна буде купити в кіосках на зупинках, де буде організована система їх продажу, у кондуктора чи водія транспортного засобу і в спеціальних білетоматах.

Крім цього, проїзд можна буде оплатити спеціальною транспортною карткою. Вона може бути як віртуальною, з можливістю оплати проїзду через смартфон, так і пластиковою. Її теж продаватимуть в кіосках на зупинках або в громадському транспорті. Це буде або просто «порожня» картка, на яку можна буде купувати певну кількість поїздок, або соціальна картка херсонця для пільговиків, або проїзні для школярів і студентів.

Завдяки розбивці на одноразові і багаторазові проїзні документи, в міському транспорті можна буде впровадити диференційовану систему оплати проїзду. При покупці проїзного або великої кількості поїздок на транспортну картку одна поїздка в перерахунку виявиться дешевше, ніж кожен раз брати в кіоску паперовий квиток. Або обмежувати дію квитка за часом – в залежності від вартості можна буде їздити в плині 40-ка хвилин, години, двох і т.д.

За словами заступника глави Робочої групи та активіста Ярослава Концевого: «Квиток – це гарантія безпечної поїздки для пасажира і його страховка в разі аварії. А для перевізника кожна врахована і оплачена поїздка – це гарантія надходження грошей і стабільного розвитку, замість постійного вибивання нової вартості проїзду у міськвиконкому».

У підсумку, для обліку та оплати проїзду в Херсоні планують встановити понад 1000 валідаторів (спеціальних пристроїв для обліку оплати проїзду): 111 на тролейбуси (37 транспортних одиниць), 892 на автобуси (446) і 10 на річкові катери (5). Поки що точно сказати, скільки необхідно валідаторів, складно, через те що невідомо, скільки в Херсоні буде тролейбусів на момент їх установки (та й приватні перевізники потроху оновлюють свій транспорт на більш місткий, з быльшою кількістю дверей). А для продажу квитків і транспортних карток на 80% зупинок громадського транспорту будуть створені пункти продажу проїзних документів – це не менше 200 точок по всьому місту.

Як будемо стежити?

Контролювати перевізників планують за допомогою автоматичної системи диспетчерського управління. Вона буде працювати за допомогою все тих же GPS-трекерів. Однак зникати автобуси з екранів вже не будуть: в договорі чітко прописано, що переможцем конкурсу має бути організовано «автоматизоване ведення контролю за об’єктами моніторингу в режимі реального часу… по розташуванню рухомої одиниці в поточний момент часу з можливістю відображення стану об’єкта, місця, швидкості і напрямку руху». Ці дані будуть оперативно передаватися і херсонцям через додаток для смартфонів або на спеціальний сайт. Також вони будуть використані для збору статистичної інформації для подальшого планування роботи всього громадського транспорту Херсона. Працювати система повинна почати протягом трьох місяців після підписання договору.

До речі, в подальшому за допомогою цих даних онлайн-контролю, можна буде встановлювати на зупинках електронні табло з 10-ти секундним інтервалом оновлення інформації.

За словами члена Робочої групи Артура Мадатяна, «всі витрати, пов’язані з впровадженням єдиної інтелектуальної транспортної системи в Херсоні, таких як установка валідаторів, бортових комп’ютерів або систем контролю, бере на себе інвестор, який в подальшому буде отримувати дохід від збільшення прибутку у перевізників. Тобто, з міського бюджету гроші виділятися не будуть».

У підсумку, члени Робочої групи вирішили взяти тиждень для обробки запропонованих нововведень і в наступний понеділок зібратися знову. Так що, вже найближчим часом вони будуть оформлені в рішення херсонського міськвиконкому, яке буде надіслано на перевірки і узгодження. У гіршому випадку це може зайняти часу до двох-трьох місяців.

Автор Дмитро Багненко, “Вгору”