Громадська рада просить губернатора вплинути на ситуацію з закупівлею 50 тролейбусів за кошти ЕБРР

Громадська рада при ОДА звернулась до голови ХОДА із проханням вплинути  на ситуацію, яка склалася у галузі громадського транспорту міста Херсона – а саме допомогти:

  1. Отримати інформацію щодо стану реалізації проєкту по закупівлі 50 тролейбусів, причин затримки його реалізації, а також щодо того, які наслідки для міста Херсона та Херсонської області може мати рішення щодо дострокового припинення проєкту з ЄБРР за ініціативи муніципалітету.
  2. Перевірити інформацію щодо поставок тролейбусів «Дніпро» ТОВ «ТД «Літан» до міста Кривий Ріг на предмет встановлення факту постачання тролейбусів укомплектованих запчастинами, виробленими у Російській Федерації.

Повний текст звернення:

Голові Херсонської обласної державної адміністрації

Сергію КОЗИРЮ

Звернення

Засвідчуємо Вам повагу та звертаємось із проханням вплинути  на ситуацію, яка склалася у галузі громадського транспорту міста Херсона.

Для створення нової якості громадських перевезень, з 2018 року в Херсоні реалізується проєкт закупівлі 50 тролейбусів, модернізації контактної мережі та тягових підстанцій МКП «Херсонелектротранс».

Проєкт реалізується за кредитні та грантові кошти ЄБРР: кредит 10 млн. євро на закупівлю тролейбусів, грант 1,5 млн євро на модернізацію транспортної інфраструктури, грант 150 тис євро на розробку плану мобільності, грант 460 тис євро на оплату консультантів в рамках реалізації проєкту.

Майже 7 місяців тому, у серпні 2020 року був оголошений тендер на 10 млн. євро для закупівлі 50 тролейбусів з низькою підлогою, автономним ходом та кондиціонерами, а також супутнього ремонтного обладнання та запасних частин.

Станом на сьогодні, зі слів керівника МКП «Херсонелектротранс», Ігоря Житченко (https://vgoru.org/index.php/post/movchannya-navkolo-trolejbusiv-sho-vidbuvayetsya-iz-kreditom-vid-yebrr-dlya-hersona), переможцем був обраний постачальник ТОВ «ТД «Літан», але до протоколу щодо виборів переможця у представників ЄБРР є зауваження. Більш детальна інформація у нас, на жаль, відсутня.

На сьогодні невідомо:

  1. Чому керівник підприємства оголосив переможця до офіційного завершення тендерної процедури.
  2. Хто входить до складу групи, яка займається оцінкою тендерних пропозицій.
  3. На підставі чого було прийняте рішення щодо зміни кількості тролейбусів, які планується закупити в рамках проєкту (з 50 до 42 одиниць).
  4. В ЗМІ з’явилася інформація, що на сьогодні відбувається додаткове вивчення питання «математики проєкту ЄБРР»  https://hersonweek.net/koli-herson-otrima%D1%94-novi-trolejbusi-dosi-nevidomo-video/. Ця інформація викликає особливе занепокоєння, адже у разі того, якщо проєкт буде припинений за ініціативою комунального підприємства, місто може мати серйозні репутаційні ризики та штрафні санкції від банку.
  5. Також, залишається відкритим питання із затримкою реалізації проєкту:
  6. чи спливає пільговий період користування кредитними коштами, під час якого не потрібно сплачувати %;
  7. чи буде МКП «Херсонелектротранс» (міська рада, яка виступає гарантом в цьому проєкті) нести відповідальність, сплачувати штрафи у зв’язку із відсутністю вибірки зарезервованих коштів. 

Крім того, особливе занепокоєння викликає те, що 13-14 січня 2021 року на веб-ресурсах сomments.ua, сompanion.ua, cv.strichka.com, podrobnosti.ua, була опублікована інформація стосовно можливої загрози постачання ТОВ «ТД «Літан» до міста Миколаєва тролейбусів, укомплектованих двигунами виробленими у Російській Федерації: https://society.comments.ua/news/accidents/zakupka-trolleybusov-v-nikolaeve-kak-pobeda-v-tendere-okazalas-u-rf-669698.html
http://cv.strichka.com/article/110089906
https://podrobnosti.ua/2384651-zakupka-trollejbusov-v-nikolaeve-kak-pobeda-v-tendere-okazalas-u-rossii.html

Аналогічне питання висвітлене на ресурсах inshe.tv та golos.ua в контексті приєднання України до санкцій проти режиму Лукашенка, які були запроваджені ЄС: https://inshe.tv/nikolaev/2021-01-14/587484/,
https://golos.ua/news/za-schyot-gorodskogo-byudzheta-nykolaev-profynansyruet-stranu-agressora.

Вже 27 січня 2021 року на веб-ресурсі Цензор.НЕТ із посиланням на прес-службу СБУ розміщена новина про те, що СБУ викрила схему в рамках якої відбувалися постачання промислових товарів з окупованої Луганщини на українські машинобудівні підприємства. Посилання на статтю: https://censor.net/ua/news/3244316/shema_na_300_mln_grn_sbu_blokuvala_masshtabni_postavky_produktsiyi_z_okupovanoyi_luganschyny_na_ukrayinski.

Проєкти, які згадуються у статтях, фінансуються за рахунок коштів Європейського банку реконструкції та розвитку, але фактично повернення кредиту та відсотків відбувається за рахунок бюджетних коштів або коштів комунальних підприємств, тобто громадян України.

Виходячи із вищезазначеного, просимо:

  1. Допомогти перевірити інформацію щодо поставок тролейбусів «Дніпро» ТОВ «ТД «Літан» до міста Кривий Ріг на предмет встановлення факту постачання тролейбусів укомплектованих запчастинами, виробленими у Російській Федерації.
  2. Допомогти отримати інформацію щодо стану реалізацію проєкту, причин затримки його реалізації, а також щодо того, які наслідки для міста Херсона та Херсонської області може мати рішення щодо дострокового припинення проєкту з ЄБРР за ініціативи муніципалітету.

З повагою,

Голова громадської ради при
Херсонській обласній державній адміністрації
Ганна Зарудня