Відкрите звернення депутатам міської ради від колективу «Херсон. Транспорт 2.0 Перезавантаження»

Депутатам Херсонської міської ради
від представників громадської ініціативи
«Херсон. Транспорт 2.0 Перезавантаження»

 
Відкрите звернення
 
Засвідчуємо Вам повагу та звертаємось із проханням вплинути  на ситуацію, яка склалася у галузі громадського транспорту.
Для створення нової якості громадських перевезень, з 2018 року в Херсоні реалізується проєкт закупівлі 50 тролейбусів, модернізації контактної мережі та тягових підстанцій МКП «Херсонелектротранс». Проєкт реалізується за кредитні та грантові кошти ЄБРР.

27 серпня 2020 року на електронній платформі закупівель ЄБРР – Client E-Procurement Portal (ECEPP) оголошено тендер на 10 000 000 євро для закупівлі 50 тролейбусів з низькою підлогою, автономним ходом та кондиціонерами, а також супутнього ремонтного обладнання та запасних частин. Не дивлячись на запевнення керівництва МКП «Херсонелектротранс», вже майже 7 місяців немає результатів тендеру.  

Директор МКП «Херсонелектротранс» Ігор Житченко, під час засідання комісії з питань конкурентоспроможності, сталого розвитку, підприємництва, транспорту, зв’язку та торгівлі Херсонської міськради 11.03.2021 року, на наше запитання щодо причин затримки проведення тендеру зазначив, що надасть офіційний коментар інтернет-виданню «Любимый Херсон».  
Ознайомившись із коментарем пана Житченко на зазначеному інтернет-ресурсі, ми дізналися, що:

1. Серед учасників тендеру були «якісь китайці», ВАТ «Богдан», ТОВ «БКМ-Україна» та ТОВ «ТД «Літан». У зв’язку із тим, що «Богдан» має певні фінансові складнощі, реально розглядалися пропозиції «БКМ-Україна» та «ТД «Літан».

2. Перевагу було надано «ТД «Літан». Серед головних технічних вимог, які впливали на вибір, були (час у відео – 4:28): «двигун з номінальною потужністю не менше 170 кВт, потужний кондиціонер в салоні та клімат контроль в кабіні водія, вимоги до «обслуговування та не обслуговування» силового тягового двигуна».

3. Щодо кількості тролейбусів (час у відео – 6:05): було вирішено скоротити суму кредиту на 15% (за 8 000 000 євро купити 42 тролейбуси), а потім оголосити тендер на 2 000 000 євро та купити 8 тролейбусів з автономним ходом до 25 кілометрів.

У 2020 ми мали досвід у відборі міжнародної компанії для розробки плану сталої міської мобільності. Останній мав розроблятись за грантові кошти ЄБРР (150 000 євро грантових коштів) в рамках проведення тендеру на закупівлю нового електротранспорту. Рішенням міського голови був створений оціночний комітет, до якого ми увійшли як представники громадськості. Оцінювання компаній-переможниць тендеру ми проводили за правилами ЄБРР у два етапи: оцінювання технічних параметрів та фінансових показників. Представники ЄБРР супроводжували та погоджували усі документи та звіти оціночного комітету, адже ЄБРР є відповідальним за прозорість усіх процесів. Докладніше тут.  Відповідно, скарги від компаній, пропозиції яких були відхилені в рамках проведення тендеру, надходили саме до ЄБРР.

Виходячи з власного досвіду, ми розуміємо, що затримки в отриманні погодження від ЄБРР є результатом невідповідності документів, які готують місцеві оціночні комітети за правилами закупівель ЄБРР. На жаль, представників нашої громадської ініціативи було виключено із робочої групи по реалізації проєкту, тому ми дуже просимо Вас детально вивчити причину гальмування процесу закупівлі тролейбусів та допомогти повернути динаміку в реалізації проєкту.

Також, з метою висвітлення об’єктивної інформації щодо результатів тендеру, просимо допомоги в отриманні наступної інформації:

1. Загальна сума найдешевшої та найдорожчої пропозиції від учасників тендеру (директор МКП «Херсонелектротранс» зазначав, що пропозиція «ТД «Літан» найдорожча).

2. Коли та ким створена група, яка займається оцінкою тендерних пропозицій, хто входить до складу, скільки засідань проведено. Коли саме був надісланий звіт до ЄБРР із визначенням переможця, чи була відповідь від Банку, чи надавав Банк зауваження.  

3. Надати коротку порівняльну характеристику основних конкурентних пропозицій (за словами директора МКП «Херсонелектротранс», це «БКМ-Україна» та «ТД «Літан») щодо найбільш важливих, за словами директора МКП «Херсонелектротранс», технічних вимог, які мають вирішальне значення для здійснення вибору (час у відео – 4:28): «двигун з номінальною потужністю не менше 170 кВт, потужний кондиціонер в салоні та клімат контроль в кабіні водія, вимоги до «обслуговування та не обслуговування» силового тягового двигуна».

4. Надати інформацію – у зв’язку із затримкою реалізації проєкту, чи cпливає пільговий період користування кредитними коштами, під час якого не потрібно сплачувати %, чи буде МПК «Херсонелектротранс» (міська рада, яка виступає гарантом) нести відповідальність, сплачувати штрафи у зв’язку із відсутністю вибірки зарезервованих коштів.  

5. Інформацію щодо вартості одного тролейбуса з автономним ходом до 25 кілометрів (за словами  директора МКП «Херсонелектротранс» планується оголосити тендер, щоб за 2 000 000 євро придбати 8 тролейбусів з автономним ходом до 25 кілометрів).

6. Інформацію щодо економічного обґрунтування зміни технічного завдання в рамках реалізації проєкту, на основі якого було прийнято рішення щодо необхідності придбання тролейбусів з автономним ходом до 25 кілометрів. На яких маршрутах пропонується рух тролейбусів з автономним ходом та яка необхідна кількість тролейбусів на цих маршрутах?
Нагадаємо, що ТЕО проєкту на закупівлю 50 тролейбусів було підготовлено компанією Ernst & Young Global Limited (одна з компаній «Великої четвірки» поряд з Deloitte, KPMG та PwC) у партнерстві із німецькою компанією Dornier consulting (Коротко інформація щодо основних показників проєкту надана в Додатку 1). В рамках ТЕО були здійснені прорахунки для збільшення кількості одиниць техніки на кожному маршруті для збільшення пасажиропотоку у тролейбусах та відповідно окупності проєкту.

Також просимо Вас звернути увагу на наступну інформацію.
13-14 січня 2021 року, на веб-ресурсах сomments.ua, сompanion.uacv.strichka.compodrobnosti.ua тощо, була опублікована інформація відносно можливої загрози постачання ТОВ «ТД «Літан» до міста Миколаєва тролейбусів, укомплектованих двигунами, виробленими у Російській Федерації:
https://society.comments.ua/news/accidents/zakupka-trolleybusov-v-nikolaeve-kak-pobeda-v-tendere-okazalas-u-rf-669698.html
http://cv.strichka.com/article/110089906
https://podrobnosti.ua/2384651-zakupka-trollejbusov-v-nikolaeve-kak-pobeda-v-tendere-okazalas-u-rossii.html
Аналогічне питання висвітлене на ресурсах inshe.tv та golos.ua в контексті приєднання України до санкцій проти режиму Лукашенка, які були запроваджені ЄС:
https://inshe.tv/nikolaev/2021-01-14/587484/,
https://golos.ua/news/za-schyot-gorodskogo-byudzheta-nykolaev-profynansyruet-stranu-agressora.
Вже 27 січня 2021 року на веб-ресурсі Цензор.НЕТ із посиланням на прес-службу СБУ розміщена новина про те, що СБУ викрила схему, в рамках якої відбувалися постачання промислових товарів з окупованої Луганщини на українські машинобудівні підприємства. Посилання на статтю:
https://censor.net/ua/news/3244316/shema_na_300_mln_grn_sbu_blokuvala_masshtabni_postavky_produktsiyi_z_okupovanoyi_luganschyny_na_ukrayinski.
Ми віримо, що спільними зусиллями нам вдасться реалізувати важливий для громади проєкт. Щодо того, чому ми опікуємося цим питанням та задаємо так багато питань – ми підготували коротку інформацію про нашу громадську ініціативу та основні досягнення в цьому напрямку (Додаток 2).
 
З повагою
 
Представники громадської ініціативи
«Херсон. Транспорт 2.0 Перезавантаження»
Ярослав Концевий            
Дмитро Карлюка
Дмитро Багненко